• 09359170850
  • info@riverside.com

واکسیناسیون حیوانات خانگی

نویسنده مطلب : مدیر سیستم
1403/5/10
2
+ 0 | - 0

 

واکسیناسیون حیوانات خانگی

حیوانات خانگی، چه سگ و چه گربه، اعضای ارزشمند خانواده ما هستند. آنها نه تنها همراهان وفادار و دوست‌ داشتنی هستند، بلکه اثرات عاطفی مثبتی هم بر صاحبان خود دارند.

با این حال، مانند هر موجود زنده ‌ای، آنها نیز در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ های مختلفی قرار دارند. اولین قدم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری ها، واکسیناسیون است.

 

بیماری در حیوانات و واکسیناسیون

بیماری ‌های عفونی یکی از مهم‌ ترین تهدیدات برای سلامتی حیوانات خانگی است و برخی از این بیماری‌ ها، بسیار جدی و حتی کشنده هستند. خوشبختانه، واکسیناسیون می‌ تواند به محافظت از حیوانات خانگی در برابر بسیاری از این بیماری‌ ها کمک کند.

 

اهمیت واکسیناسیون حیوانات خانگی

با واکسیناسیون حیوان خانگی، می توانید سلامتی او را تضمین کنید. به بیان دیگر، واکسیناسیون به سیستم ایمنی بدن حیوان خانگی شما کمک می‌ کند تا با عوامل بیماری‌ زا مبارزه کرده و از ابتلا به بیماری‌ های مختلف جلوگیری کند. همچنین برخی از بیماری‌ های عفونی حیوانات، واگیر دار بوده و  به سایر حیوانات و حتی انسان ‌ها سرایت می کنند. واکسیناسیون حیوان خانگی، به محافظت از سایر حیوانات و افراد در معرض خطر هم کمک می ‌کند.

پیشگیری از بیماری به مراتب ارزان ‌تر از درمان آن است. واکسیناسیون می ‌تواند به شما در صرفه ‌جویی در هزینه ‌های دامپزشکی در بلند مدت کمک کند.

نهایتا، دانستن اینکه حیوان خانگی شما در برابر بیماری ‌های خطرناک محافظت می ‌شود، به شما آرامش خاطر می دهد.

 

انواع واکسن های حیوانات خانگی

واکسن هایی که باید توسط حیوانات دریافت شوند، به دو گروه واکسن های اصلی و غیر اصلی تقسیم می شوند. واکسن های اصلی، شامل واکسن هایی مانند پاروویروس، دیستمپر، کلسی ویروس، هپاتیت و دیستمپر بوده و تمام حیوانات باید آنها را دریافت کنند.  


واکسن های غیر اصلی هم با توجه به خطرناک بودن بیماری، سبک زندگی حیوان و شرایط محیطی محل زندگی او تجویز شده و واکسن هایی مانند بوردتلا برونشی سپتیکا، ویروس لوسمی، بورلیا بورگدورفری، کلامیدوفیلا فلیس، لپتوسپیروز، بوردتلا و ویروس نقص ایمنی را شامل می شود.

 

برخی از بیماری ها و واکسن های لازم برای پت

انواع مختلفی از واکسن ‌ها برای حیوانات خانگی وجود دارد که هر کدام از آنها از حیوان در برابر بیماری ‌های خاصی محافظت می‌ کند. برخی از واکسن ‌های اساسی که همه حیوانات خانگی باید دریافت کنند، به شرح زیر هستند.

هاری: هاری یک بیماری ویروسی کشنده است که می ‌تواند انسان و حیوان را مبتلا کند. هیچ درمانی برای هاری وجود ندارد، اما واکسیناسیون می ‌تواند به طور کامل از آن پیشگیری کند.

بیماری دیستمپر گربه: این بیماری ویروسی بسیار مسری است که می ‌تواند باعث تب، آبریزش بینی، سرفه و ورم ملتحمه در گربه ‌ها شود. در برخی موارد، دیستمپر می ‌تواند کشنده باشد. هر چند واکسن دیستمپر گربه به طور موثر از این بیماری پیشگیری می کند.

بیماری پاروویروس سگ: این بیماری ویروسی بسیار مسری است که علائمی همچون اسهال، استفراغ و بی ‌اشتهایی در سگ ‌ها دارد. واکسن پاروویروس سگ کاملا مانع از ابتلا به این بیماری می شود.

لپتوسپیروز: این بیماری باکتریایی می ‌تواند باعث تب، لرز، درد عضلانی، نارسایی کلیه و کبد در سگ‌ ها و گربه ‌ها شود. در برخی موارد، بیماری کشنده بوده اما واکسن، مانع از ابتلا به آن می شود. 

 

واکسیناسیون حیوانات خانگی

 

برنامه واکسیناسیون

اکثر سگ‌ ها و گربه ‌ها باید در سنین پایین با مجموعه‌ ای از واکسن‌ ها و سپس به طور سالانه یا هر سه سال یک بار با دوزهای تقویتی واکسینه شوند. هر چند حیواناتی که در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ های خاصی هستند، مانند حیواناتی که در فضای باز زندگی می‌ کنند یا با حیوانات دیگر تماس زیادی دارند، ممکن است به واکسن ‌های اضافی نیاز داشته باشند.

توجه داشته باشید که بهترین برنامه واکسیناسیون برای حیوان خانگی شما به سن، نژاد، سبک زندگی و محل زندگی او بستگی دارد. با همفکری با دامپزشک، می ‌توانید برنامه ای متناسب با این عوامل تهیه کنید.

 

واکسیناسیون حیوانات خانگی

 

عوارض جانبی واکسن پت

مانند هر دارویی، واکسن‌ ها نیز می‌ توانند عوارض جانبی داشته باشند. با این حال، این عوارض جانبی مانند درد یا تورم در محل تزریق، معمولاً خفیف و کوتاه ‌مدت هستند. بروز واکنش‌ های آلرژیک جدی به واکسن ‌ها نادر است.

اگر نگران عوارض جانبی واکسن هستید، حتماً با دامپزشک صحبت کنید. او می‌ تواند به شما کمک کند تا خطرات و مزایای واکسیناسیون را بسنجید و بهترین تصمیم را برای حیوان خانگی خود بگیرید.

نکات مهم در واکسیناسیون حیوانات خانگی

قبل از واکسن زدن، حیوان را تقویت کنید.

برای واکسیناسیون حتما به مراکز معتبر مراجعه کنید.

در زمان واکسیناسیون، حیوان خانگی نباید هیچ گونه علائم بیماری داشته باشد.

دمای بدن حیوان خانگی باید طبیعی باشد.

واکسیناسیون حیوانات شیرده و یا باردار ممنوع است.

در زمان تغییر دندان، سیستم ایمنی بدن ضعیف بوده و واکسیناسیون نباید انجام شود.

پاسخ به چند سوال متداول درباره واکسیناسیون حیوانات خانگی

  • چه زمانی باید حیوان خانگی خود را واکسینه کنم؟

هر حیوان، برنامه واکسیناسیون خاص خود را دارد. دامپزشک بر اساس سن، نژاد، سبک زندگی و سابقه سلامتی حیوان خانگی شما، برنامه واکسیناسیون مناسب را برای او تعیین می کند. با این حال به طور کلی، اکثر حیوانات خانگی باید در دوران تولگی و سپس به طور سالانه واکسینه شوند.

 

  • آیا واکسیناسیون حیوان خانگی صد درصد ایمن است؟

واکسن ‌ها یکی از امن ‌ترین و موثرترین راه‌ ها برای محافظت از حیوانات خانگی در برابر بیماری هستند. آنها سال ‌ها است که با موفقیت استفاده می‌ شوند و به نجات جان میلیون ‌ها حیوان کمک کرده‌ اند.

 

آیا واکسن ‌ها ضروری هستند؟

بله، واکسن ‌ها برای محافظت از حیوانات خانگی در برابر بیماری ‌های جدی و کشنده ضروری هستند. اگر حیوان خانگی خود را واکسینه نکنید، او در معرض خطر ابتلا به این بیماری ‌ها قرار دارد و همچنین می‌ تواند آنها را به سایر حیوانات یا حتی خود شما منتقل کند.

 

واکسیناسیون حیوانات خانگی

 

جمع ‌بندی

واکسیناسیون یکی از مهم ‌ترین کارهایی است که باید برای حفظ سلامتی حیوان خانگی خود انجام دهید. با واکسیناسیون منظم، می‌ توانید به محافظت از حیوان خانگی خود در برابر بیماری ‌های خطرناک و کمک به حفظ سلامتی و شادابی او برای سال ‌های آینده کمک کنید.

 

 

شاید به این محصولات علاقه مند باشید

نظر خود را بیان کنید